Community Server Sverige
Svenska samlingsplatsen för Community Server.

Översättning av Community Server till svenska!

Latest post 03-18-2005 21:49 by Jan-Olov Eriksson. 11 replies.
  • 01-19-2005 09:36

Översättning av Community Server till svenska!

Jag håller just nu på att översätta Community Server 1.0 till svenska. Jobbar på beta 3 för att göra översättningen. Det är en bit kvar innan det är klart, men ni kan se nuvarande status och testa beta 3:an på en temporär web jag har uppe. Gå till: http://csb3.enmassa.info

Synpunkter på den svenska lokaliseringen kan ni gärna posta till denna konversation.

J-O

J-O Eriksson's blog

• Post Points: 5
  • 02-20-2005 14:52 In reply to

Sv: Översättning av Community Server till svenska!

Ovanstående länk gäller inte längre. Jag håller på att översätta den släppta versionen av CS 1.0. Den senaste versionen av översättningen kan ses på http://cstranslate.hemdatorn.se. Kommer att posta översättningen när den är klar här i lokaliseringsforumet.

Det ligger tyvärr fortfarande en del strängar i själva skin-filerna. De kommer jag att översätta sist. Men om ni ser blandat engelska och svenska på vissa sidor så kan det bero på detta.

J-O

J-O Eriksson's blog

• Post Points: 20
  • 03-14-2005 17:29 In reply to

• niklas
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 03-14-2005
    • Posts 5
    • Points 100

Finns det någon färdig översättning av CS 1.0 till svenska?
  • 03-14-2005 19:22 In reply to

Jag har ingen 100%-ig översättning ännu. Men det mesta som är kvar ligger i admininterfacet. Har precis fått hjälp att få till knapparna på svenska också. Förutom de blå (www, pm etc) de är kvar att översätta.

Jag kan ju posta det jag har hittils om du vill. När jag uppdaterar är det ju bara att byta ut de filer som är nya.

J-O

J-O Eriksson's blog

• 03-14-2005 19:24 In reply to

Kanske ska tillägga till min förra post i denna tråd också, att en del av det som inte är på svenska på http://cstranslate.hemdatorn.se ännu, är förutom i skinfilerna, också sample data som ramlar in vid installationen, och ligger i databasen.

J-O

J-O Eriksson's blog

• 03-16-2005 11:22 In reply to

• niklas
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 03-14-2005
    • Posts 5
    • Points 100

CS 1 har ju en delvis översättning till svenska i sej men jag skulle gärna vilja ha allt översatt. Har du någon tidsplan på när du blir klar, eller är det nåt du pillar på då och då? 

Apropå skins, har du förresten tittat något på hur man kan ändra färgerna? Jag skulle vilja ändra den blå bakgrundsfärgen och kanske även den vita och blå texten. 
  • 03-16-2005 18:55 In reply to

Den delvisa översättning som finns i CS1 paketet, är den jag gjorde för Forums 2.0.1 förra året, och som hängde med in i paketet. Jag har ingen konkret tidsplan för när det blir klart. Har inte tidigare fått nån förfrågan på den, och på den web jag kör den på, har jag min senaste CS1 översättning (vilken inkluderar den som kom i paketet), där jag prioriterat att översätta det som användaren ser först. Så det mesta av det är färdigt. Har sista veckan också fått hjälp att få över de flesta grafiska knapparna till svenska. De som är kvar är de blåa man ser i en post ibland (ex vis pm,www, etc).

Min plan är att få klart ett helt paket i slutändan som är helt svenskt. Men det kommer inte att räcka med de XML filerna som ligger under languages. Vill du att jag postar det jag har som senaste version nu, så kan jag göra det.

Angående färgerna så kan du ändra det mesta i Themes/default/style/default.aspx, som fungerar som en sorts global stylesheet för CS. Dock kan det hända att i vissa fall har man inte lyft ut allt dit, utan man får titta i de ASCX-er som ligger under Themes/default/skins/.

J-O

J-O Eriksson's blog

• 03-17-2005 10:49 In reply to

• niklas
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 03-14-2005
    • Posts 5
    • Points 100

Ja, jag skulle gärna vilja ha det du gjort hittils, om du översatt mer är vad som är i CS1 paketet. Tack!

Jag håller på och skapar mitt eget skin, hoppas dom har lite enklare skinhantering i senare versioner.

Jag får förresten ett okänt fel på min svenska faq-sida, meddelandeid 999, så den visar inte sidan. Har du fått det, eller vet vad det är? Den engelska faqn funkar bra.
  • 03-17-2005 13:48 In reply to

OK, ska försöka posta upp översättningen ikväll.

Jo, känner till felet med FAQ:n, det är en av sidorna som inte är uppdaterad i svenska språkfoldern. Tror jag har det fixat i nya översättningen.

Men FAQ:n är, såvitt jag sett även på den engelska, väldigt dåligt uppdaterad, och är egentligen samma FAQ som för Forums 2.0.1. Själv kommer jag nog att utesluta den länken, och skapa nån egen via nåt "Vanliga frågor"-forum.

Men som sagt, är rätt säker på att jag har fixat den i min senaste översättning.

J-O

J-O Eriksson's blog

• 03-17-2005 19:26 In reply to

Nu har jag postat det jag har än så länge. Kolla på http://www.communityserver.se/ShowPost.aspx?PostID=324.

I fall du undrar så kör jag både www.communityserver.se och www.aspnetforum.se mot samma sajt just nu. Vet inte vilken du brukar använda.

J-O

J-O Eriksson's blog

• 03-18-2005 10:12 In reply to

• niklas
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 03-14-2005
    • Posts 5
    • Points 100

Tack! Det ser bra ut! Smile

Visste inte att du kör två siter mot en, jag är inne på aspnetforum.se. CS1 tycker jag känns lite stabilare än 2.0.1, inte lika buggig och mer funktioner. Fast jag tycker inte deras skin är särskilt snyggt i CS1.
  • 03-18-2005 21:49 In reply to

Nej, håller med dig, skinnet är inte sådär otroligt snyggt. Men ganska neutralt och funktionellt. Man får hoppas det blir lite fart på skintillverkningen.

J-O

J-O Eriksson's blog

Page 1 of 1 (12 items) | RSS