Community Server Sverige
Svenska samlingsplatsen för Community Server.

CS inte gratis längre!

Latest post 02-11-2007 13:32 by Jan-Olov Eriksson. 3 replies.
  • 02-10-2007 06:05

• ToreG
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 10-20-2006
    • Posts 47
    • Points 735

CS inte gratis längre!

Licenseringen av CS ändras nu. CS 2007 kommer att vara utan samma möjligheter som tidigare. Man får bara ha 3 bloggar, 10 forum och 3 fotogallerier.

För att få lite mer funktionalitet får man betala 400 dollar. Det ger 10 bloggar, 25 forum och 10 fotogallerier.

För att få lite mer vanlig funktionalitet för en större sajt kostar det 2000 dollar. Det ger 40 bloggar, 100 forum och 40 gallerier. 

Själv är jag så extremt förbannad. Jag skulle just release:a en sajt för en större mängd personer men nu vette fan. Nu är det kört att uppgradera till CS 2007. Jag har inte ens 400 dollar över (som inte är en engångssumma direkt) för att ge till mitt tydliga pro-bono-projekt. Fy fan! Visst, CS-folket kan när som helst ändra deras licensiering. Ungefär som att Vista kräver en massa akivering.. Men det sura är att CS 2.0 förlorade dessa nerlåsningar som tidigare gjorde att jag valde bort CS. Well, kanske borde ha vetat bättre. Borde ha satsat på open-source direkt så att man inte blir blåst så här i efterhand. Trist bara med ett halvårs jobb som kanske blir i stort sätt bortkastat. Fy fan vad deprimerande... 

Klaga på Telligent i denna tråd:

http://communityserver.org/forums/thread/567376.aspx 

• Post Points: 20
  • 02-10-2007 09:26 In reply to

Sv: CS inte gratis längre!

Tore,

Jag håller med dig! Det är en ganka kraftig försämring när det gäller Express Edition och som drabbar just såna projekt som erat. De som kör på licenser och har sen tidigre köpt Software Assurance kommer vad jag förstår inte beröras av begränsningarna på de kommersiella editionerna.

Vi har en diskussion nu mellan alla MVP:er. En person på Telligent frågade oss efter feedback, och jag kan lova att det kommer kritik från oss också (precis som det gjorde då man ville licensiera de som hade Google Ads på sina sajter i höstas). Jag hoppas, och tror att Telligent kommer att behöva tänka om i det här. Så om du har lite mer tålamod så kanske det löser sig till det lite bättre i alla fall.

Jag ska framföra din kritik och all annan jag ev får här till Telligent via den MVP diskussion som pågår.

J-O

J-O Eriksson's blog

• 02-10-2007 09:44 In reply to

• ToreG
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 10-20-2006
    • Posts 47
    • Points 735

Jag har snackat med Rob (Howard?) och han säger att man åtminstone kommer att behålla patchar åt 2.x så det får jag kanske nöja mig med. Så länge jag kan köra på det jag arbetat med och inte behöver oroa mig för framtida hackningar av sajten så är ju allt frid och fröjd. Ingen arbetar gratis. Varken jag eller de på Telligent. Jag får ju lön för mödan i det att det är en rolig hobby. Men någon cashflow genererar det inte och är inte tänkt heller.

Men visst, det låter som att de på Telligent prövar vad de får för reaktion på detta så det sista kanske inte är sagt ännu.

Samtidigt kan jag förstå dem. Det lägsta skiktet av communities med runt 200 medlemmar lär ju inte generera pengar eller resurser för Telligent. Det är ju kul att ha många användare men det kanske är en belastning på det öppna communitiet att ha användare i de lägre "regionerna" som mer tär än ger. De med 4000 medlemmars communities kanske är sådana som utvecklar saker och som ger något tillbaka. MP3spelare och sånt som du gör. Själv kan jag ingen ASP eller programmering och kommer bara vara ytterligare en användare. Men.. jag är inte cynisk eller så. Dessutom har jag väldigt dålig koll på vad som skapar intäkter för dessa företag och vad som är kostnader.

Vi har sett fram emot CS2007 och de grafiska förändringar vi väntade oss att göra men nu blir det nog kanske inget av med det. Fast ärligt talat så blev jag inte så imponerad av WYSISYG-funktionerna i 2007 eftersom jag använt dotnetnuke tidigare. Telligent har nog inte visat allt men tja.. CS 2.x kanske kommer att duga bra.

Det enda vi egentligen behöver är vettig moderering av forum. Att kunna bestämma att en post och att alla efterföljande ska flyttas till en annan tråd. Som det är nu blir det för pilligt. Det är bara att tillåta folk att vara off-topic i trådar som de vill.

Jaja, bra att ni kämpar på också! Telligent har verkat vara resonliga tidigare så jag är försiktigt positiv. 

• 02-11-2007 13:32 In reply to

Det har kommit en del förslag på förändringar från Telligents sida, så vi får se vart det hamnar.

Tore:

Det enda vi egentligen behöver är vettig moderering av forum. Att kunna bestämma att en post och att alla efterföljande ska flyttas till en annan tråd. Som det är nu blir det för pilligt. Det är bara att tillåta folk att vara off-topic i trådar som de vill.

Såvitt jag vet så kan du göra det med nuvarande version.

Däremot finns ingen notifiering för poster som blir modererade, men släpper en CSModule för det imorgon. Geeked

J-O

J-O Eriksson's blog

• Post Points: 5
Page 1 of 1 (4 items) | RSS